Khamis, 10 Oktober 2019

1996-SEKOLAH SMK JENGKA 2 MESRA ALAM


oleh-AHMAD BIN YAAKOB

Kelas Bimbingan STPM 1996 dibuat pada waktu petang. Kelas ini bermula jam 3.00 petang. Saya mengajar dua kelas iaitu Tingkatan 6AG dan 6AS. Setiap kali kelas Bimbingan pada waktu petang bermula guru yang mengajar dibenarkan makan tengahari secara percuma di Kantin SMK Jengka 2. Pengerusi PIBG SMK Jengka 2 ketika itu ialah Hj Yaakob Bin Mahadi. Saya mengenali Hj Yaakob Mahadi kerana Cikgu Muhammad Zain Mat selalu mengajak saya ke rumah Hj. Yaakob Mahadi apabila ada kerja sekolah yang berkaitan dengan PIBG.[1]

      Jam 3.00 petang saya mula Sejarah China-Jepun kerana Pensyarah UKM Dr Ali Seman minta saya memberi penekanan kepada saya untuk mengajar Sejarah China-Jepun. Beliau ketika itu merupakan Kolumnis Teknik Menjawah Sejarah STPM Kertas 2 dalam Berita Harian. Hampir setiap bulan Sya jumpa Dr Ahmad Ali Seman di Biliknya di Jabatan sejarah UKM. Ketika sedang seronok mengajar saya terkejut beruk apabila tiga ekor lembu nak masuk kelas dari Pintu Belakang 6ÂS.[2]


[1] Catatan Dairi Februari 1996.
[2] Ibid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan